תכנון בתים פרטיים

איילת שטיין

איילת שטיין

המעצבת איילת שטיין בעלת סטודיו In-Design, מנוסה בעשרות פרויקטים של תכנון, שיפוץ ושדרוג דירות, בתים ומשרדים, מתן ייעוצים והדרכות

תכנון בית פרטי – איך מתכננים את הבית המושלם

החלטה על בניית בית פרטי, או רכישת דירה חדשה מקבלן מאוד מרגשת. עם זאת לכל אחד יש את הציפיות והשאיפות האישיות שלו מהפרויקט. לכן שלב התכנון, הוא שלב מכריע בדרך להגשמת החזון שלכם, על אף שהוא מאוד מאתגר ותובעני.

בתים הם הרבה מעבר לקירות, רצפה או חללים שונים, הבית שאתם בונים צריך לשרת את סגנון החיים שלכם, לספק לכם פתרונות פונקציונליים ולגרום לכם להרגיש בבית, ובדיוק בגלל זה, התכנון צריך להתבצע תוך מחשבה מראש ועל ידי אנשי המקצוע הנכונים.

תכנון בית פרטי

עבדו עם אנשי המקצוע הנכונים

אנשי המקצוע הנכונים יכולים לעזור לכם לבנות את בית החלומות שלכם, להבין את הצרכים והחזון שלכם ולהוציא אל הפועל את התכנון והתכניות עליהם עמלתם יחד עם המתכנן, אם האדריכל ומעצב הפנים. אדריכל ומעצב פנים אמור ללוות אתכם ולהיות מעורב בכל שלב בפרויקט, לפיכך חשוב שהמתכנן שאתם בוחרים יבין היטב את אורח חייכם, ואת ההעדפות והצרכים שלכם, כדי שהתכנון של הבית ישקף אותם.

גם מהנדסים ממלאים תפקיד חשוב, הם נחוצים בשלבי התכנון ויש להם תפקיד מפתח בעת קבלת היתרי בניה (הם אחראיים לתכנון השלד ועליהם להיות חתומים על הבקשה). השלב הראשון הוא לערוך רשימה ראשונית של הצרכים הדרושים להקמת בית מגורים, אל מול זכויות הבניה המותרות. לאחר מספר פגישות אתכם, האדריכל יתחיל לתכנן את הסקיצה שתוגש בסופו של דבר לוועדה לאישור בנייה. 

מלבד תכנית הבית עצמו תוגש גם תכנית ריצוף, תאורה, אינסטלציה, חשמל, גבהים ומפלסים, ריהוט, והכל תוך התייחסות לכל קומה בנפרד. לכן עליכם להשתמש גם ביועצים שונים כמו למשל יועץ חשמל או יועץ אינסטלציה, מה שיהיה כרוך בתשלום נוסף.

התקבל היתר בניה? ניתן להתחיל לבנות

במידה והוועדה החליטה לאשר את הבקשה לקבלת היתר, יונפק לכם היתר עם תנאים כאלו ואחרים, ואז תוכלו להתחיל לבנות את הבית, כל עוד אתם מגישים טפסים חתומים על ידי אנשי מקצוע שמאשרים את תחילת העבודה.

התנאים שקיבלתם בהיתר אינם נשלחו לכם סתם, קחו בחשבון שלכל אורך הבניה יגיע לאתר מפקח מטעם מחלקת פיקוח בניה ברשות, כדי לבדוק שהבניה מתבצעת בהתאם לתכנון ולתנאים הדרושים. כמו כן, לאורך הדרך המפקחים שיגיעו ידרשו מכם להמציא טפסים שונים, עד להגשת טופס האכלוס הסופי.

סיום הבניה כרוך בביקורת של מפקחי בניה. עליהם לאשר שהמבנה שהקמתם על הקרקע אכן תואם להיתר. במידה ויש התאמה יונפק לכם טופס 4, שמאשר שיש התאמה בין המבנה להיתר שהתקבל, מה שאומר שתוכלו כבר לעבור לבית ולהתחבר לתשתיות השונות.

תכנון בית פרטי

קחו את הזמן להכיר את התהליך

כאשר אתם מתחילים לבנות זה די מובן מאליו שלא יהיה לכם ידע קודם. היעדר ידע, עשוי להיות מעט מאתגר עבורכם, כי תחשפו לכל מיני מושגים שעלולים לבלבל אתכם או שלא תבינו את המשמעות שלהם. לכן קודם כל, עשו שיעורי בית, שאלו שאלות ונסו להכיר את השלבים שמצפים לכם.

ניסינו לרכז לכם כמה שאלות נפוצות, הנוגעות לשלבי התכנון הראשוניים.

מה זה היתר בניה והאם כל מבנה זקוק להיתר?

היתר בניה הוא רישיון לבית שלכם, מה שאומר שהבית שבניתם נבנה בצורה חוקית בהתאם לכל הדרישות והתנאים של הרשות המקומית. כל מבנה דורש היתר, אלא אם כן הוא מופיע ברשימה של עבודות הפטורות מהיתר של הרשות המקומית. אגב, גם אם יש לכם מגרש פרטי, אינכם יכולים לבנות עליו ללא קבלת היתר. לחלופין, גם אם אתם מעמידים קרוואן על הקרקע, כל עוד הוא מחובר לתשתיות הוא מחויב בהיתר בניה, אלא אם כן מדובר במשרד זמני לקבלן שמוצב על הקרקע לטובת עבודות בניה.

כמה יעלה לנו להוציא היתר?

אם אתם בונים בית פרטי קבלת היתר כרוכה בעלות שעליכם לקחת בחשבון. המחירים יכולים לנוע בין כמה עשרות לכמה מאות אלפי שקלים, כאשר הפער משתנה בהתאם לגודל המבנה, לסוג הפיתוח שדרוש, ופרמטרים נוספים כמו למשל שכר טרחה לאדריכל עבור תכנון הבית, למהנדס על תכנון השלד וליועצים השונים ששכרתם.

מעבר לכך, עליכם לקחת בחשבון עלויות נוספות כמו אגרות בניה, זכויות בניה, היטלי פיתוח לוועדה, חיבורים לתשתיות, המצאת אישורים, בדיקות מעבדה לבטון, מכון התקנים, בדיקות איטום, בדיקות תקינות של הממ"ד ועוד.

תכנון בתים פרטיים

איך בוחרים אדריכל לתכנון בית פרטי?

האדריכל שילווה אתכם לאורך הפרויקט בעל תפקיד מפתח ולכן עליכם להגיע לבחירה שתשרת אתכם. תכנון לא נכון יכול להשפיע על אורח החיים שלכם וכמובן שאינכם רוצים שזה יקרה, במיוחד כאשר מדובר בבניית בית פרטי, שזו ההשקעה הגדולה ביותר שתבצעו במהלך חייכם.

בחירת אדריכל לתכנון בית פרטי צריכה להתבצע על ידי כמה וכמה שיקולים, החל בשיקולים כלכליים, דרך שיקולים מקצועיים ועד שיקולים אישיים.

  • מקצועיות – ככל שהאדריכל יהיה מקצועי ומנוסה יותר כך הוא יוכל לתכנן בית שעונה על כל הצרכים והציפיות שלכם, תוך שעוזר לכם להוזיל עלויות במידה משמעותית ומספק פתרונות יצירתיים. גם אם מדובר בבית קטן, תכנון טוב יכול לעשות הבדל גדול ולמקסם בצורה משמעותית את החלל.
  • ידע וניסיון – ניסיון קודם בתכנון בתי קרקע הוא ללא ספק יתרון. ככל שלמתכנן יהיה יותר ניסיון, כך הוא מכיר את הפן הבירוקרטי, יכול לקצר תהליכים, לייעל את התכנון ולהתאים בין התכנון לצרכים שלכם ולדרישות הוועדה כבר מהרגע הראשון.
  • תחושת בטן וחיבור אישי – המתכנן צריך ללוות אתכם בשלבי הבניה השונים, ולתת מענה לכל הצרכים שלכם באמצעות התכנון. לכן עליו להבין אתכם, ויותר מכך, עליכם להרגיש שהוא מבין אתכם, רואה את הצרכים שלכם ולוקח אותם בחשבון. החיבור עם האדריכל מאוד משמעותי, וכאשר יש כימיה, התוצאה תהיה טובה יותר. לעומת זאת, היעדר כימיה היא מתכון לבעיות כאלו ואחרות.
  • התנהלות מולכם – שימו לב שכל ההתנהלות מולכם תהיה כמה שיותר מסודרת ומאורגנת, שכל הסיכומים ביניכם מאוגדים לכדי חוזה מוסדר, שהכל ברור ומובן, שאין הרבה סחבת, שלוקחים את ההערות והצרכים שלכם בחשבון וכדומה. כאשר האדריכל שומר על שקיפות, קשוב לכם ולהערות שלכם, הוא פועל בצורה אמינה. לעומת זאת, מקרים בהם ההתנהלות אינה שקופה צריכים להדליק לכם נורה אדומה.

אל תשכחו מה המטרות שלכם מאחורי הבניה

אנשים שונים בונים בתים למטרות שונות. יש אנשים שרוצים לבנות בית לטובת מגורים, וליצור לעצמם ולילדיהם סביבה כמה שיותר נעימה ובטוחה. אחרים בונים בית כדי ליהנות מהתאמה מדויקת לאורח החיים שלהם, ולכן לא קונים דירה מקבלן. יש אנשים שבונים בית כדי למכור אותו ולמקסם את הרווח.

לא משנה מה הסיבה שעבורה אתם בונים בית, אם לכל אורך הדרך תזכרו את המטרה שלכם, זה יעזור לכם לתכנן חלל שנותן לכם מענה מדויק ומנצל בצורה חכמה את התקציב שעומד לרשותכם. לכן רגע לפני שאתם פונים לתכנון הבית, פשוט עשו רשימה של כל הדברים שאתם רוצים שיכלול, אם אתם גרים בבית קיים, נסו לחשוב מה הדברים שחסרים לכם.

שימו לב שהצרכים שלכם יהיו בהלימה מוחלטת עם אורח החיים הייחודי שלכם, עם סגנון העיצוב שאתם מעדיפים ועם הדרך בה תרצו לנצל את החלל, כך שהתכנון יוכל להביא את כל אלו לידי ביטוי.

 

פוסטים נוספים

מעוניינים שאיילת תעצב גם לכם?

שרותי תכנון ועיצוב פנים לבתים ומשרדים

מעוניינים לעצב את הבית או המשרד? השאירו פרטים ונתאם שיחה או פגישת ייעוץ ראשוני אצלי בסטודיו או אצלכם בסלון.

איילת שטיין - מעצבת פנים
איילת שטיין עיצוב פנים
דילוג לתוכן