עיצוב דירות קטנות

איילת שטיין

איילת שטיין

המעצבת איילת שטיין בעלת סטודיו In-Design, מנוסה בעשרות פרויקטים של תכנון, שיפוץ ושדרוג דירות, בתים ומשרדים, מתן ייעוצים והדרכות

עיצוב פנים ותכנון לדירות קטנות – מה חשוב לדעת?

תכנון ועיצוב דירות קטנות ובתים קטנים דורש התחשבות בגודל וביחס בין נתוני החלל לבין צורכי המחייה של בני הבית. כל מטר נחשב, וכל פרט בחלל רלוונטי ובעל תפקידים ושימושים נחוצים. בבתים קטנים אני שמה את הדגש על יצירת תחושה של מרחב באמצעות בחירת אלמנטים מתאימים לחלל ותאורה נכונה. בעת הצורך נבחר פריטים רב-שימושיים, כמו ריהוט מודולרי שיכול לשנות את ממדיו ואת השימוש בו לפי הצורך, זאת כדי לשמור על תחושה של אווריריות ולהעניק תחושת מרחב על אף מגבלת השטח.

גישת העיצוב לדירה קטנה

בית קטן או דירה קטנה נדרשים לתת מענה לשימושים ולצרכים היום יומיים על אף מגבלת הגודל. בבואי לתכנן בתים קטנים אני מתייחסת לכמות האור הנכנסת למרחב, לפריטים שיוכנסו לבית ולסדר העדיפויות של הדיירים. מה שחיוני נכנס ומשולב בתכנון ומה שאינו חיוני לא ייכלל במרחב. ככלל, בתכנון בתים קטנים נעדיף לבחור בפתרונות אחסון חכמים, כמו נגרות מותאמת, פריטי ריהוט רב-שימושיים ויצירת אשליה של גודל באמצעות משחקי אור–צבע–תנועה–צורה.

החיים במרחב מגורים קטן שתוכנן מחדש דורשים הסתגלות וויתור על פריטים שלא בהכרח נחוצים ליום יום, לכן הדגש בתכנון הוא גם על התייעלות, על יצירת מרחבים דו ותלת-שימושיים, כמו חיבור בין חללים ציבוריים כמו סלון ומטבח כדי להעצים את התאורה בבית, הסרת מחיצות הפנים ותכנון מחודש של המעברים כדי לנצל כמה שיותר את השטח, הארת הכניסה לבית כדי ליצור רושם מרווח ואיחוד של פונקציות רטובות, כמו שירותים, מקלחון וחדר כביסה, כדי לפנות כמה שיותר שטח לחדרים האחרים. 

עיצוב סלון

בחללים קטנים אפשר לאחסן בקלות

אחסון הוא אתגר בכל בית אך בפרט בחללים קטנים, ולכן לא פעם נשתמש בנגרות מותאמת אישית כדי להפוך את פריטי האחסון לפריטים רב שימושיים. לדוגמה: ארון קיר שמשולבת בו ספרייה או פינת איפור, ארון קיר שמשמש גם כקיר הפרדה בין חללים, ארון בגדים המשלב בתוכו מסך טלוויזיה, מחיצות הבנויות ממדפים ועוד. התוצאה תהיה מראה עכשווי, אוורירי ובעיקר מרווח.

תכנון תאורה מגוונת

תכנון התאורה הוא היבט נוסף וחשוב בתכנון בתים קטנים. תאורה מגוונת, עילית, צידית, דקורטיבית ופונקציונאלית תשנה את האווירה בחלל. בתכנון אני שמה דגש על סוג ושימוש התאורה, גוון האור, עיצוב גוף התאורה וכמובן על היבטים של כניסה של אור טבעי מבחוץ יחד עם התאורה הנוספת בבית. כמו כן, אני התכנון מאפשר לשנות את תרחישי התאורה בחלל בהתאם לשעות היום כך שהבית משתנה בהתאם לצורכי בני הבית.

תהליך העבודה בעיצוב פנים

תהליך עיצוב הבית בליווי שלי כולל את השלבים הבאים:

  • פגישת הכרות ותיאום ציפיות – בשלב המקדים לפרויקט חשוב לי לתאם עמכם פגישה או שיחת הכרות ראשונית שבה אוכל להכיר אתכם ולהבין את מהות העבודה. בפגישה תקבלו ייעוץ ראשוני לגבי האפשרויות העומדות לרשותכם ומידע על תהליך העבודה המתאים לכם
  • מיפוי מצב קיים – ביצוע מדידות פנים של הבית או הדירה כדי למפות את החלל ולהכין תכנית מצב קיים שתהווה בסיס לכל השינויים שיבוצעו בו מומלץ להצטייד בתכנית קיימת של הדירה, מאחר שיש בה מידע הנדסי חשוב. אם אין ברשותכם תוכנית תוכלו לבקש אותה מהעירייה או הרשות המקומית.
  • אפיון צרכים – שלב חשוב זה מתקיים לצד שני השלבים הקודמים ובו אני לומדת מה חסר לכם בעיצוב הקיים, כיצד נראה בית החלומות שלכם, מה הצרכים שלכם בפועל מה התקציב שלכם ומהו הסגנון המועדף עליכם. כל אלו יחד מתורגמים בסופו של דבר לתכנון פונקציונלי ועיצוב מתאים, להעמדה נכונה של החלל ולהפיכת מרחב המגורים והעבודה לעכשווי, מזמין ובעיקר לשלכם.
  • סקיצות וחלופות תכנוניות – לאחר מיפוי החלל והבנת הצרכים, אני מתחילה לשרטט וליצור מספר סקיצות שמציעות חלופות לתכנון. הסקיצות יאפשרו לכם לראות כיצד חלל המגורים שלכם יראה לאחר השיפוץ ואיך הצרכים שלכם באים לידי ביטוי בתכנון. אתם יכולים לבחור את הסקיצה המועדפת עליכם או לשלב אלמנטים מסקיצות שונות. משם קצרה הדרך אל הסקיצה הסופית ואל תכנית העבודה וההעמדה הכללית של הפרויקט.
  • בחירה והתאמה של חומרים ואביזרים – בהתאם לתכנית העבודה וההעמדה של הפרויקט נצא לחנויות הקרמיקה, המטבחים והספקים השונים על מנת לבחור את כל החומרים "הלבנים" (הנראים לעין) הדרושים לשיפוץ, לרבות אריחי ריצוף וחיפוי, כלים סניטריים וברזים, ארונות מטבח, דלתות, אלומיניום ועוד. חשוב מאוד לקבל החלטות לפני הכנת התכניות לשיפוץ, מאחר שמידות ופרטים רבים בתכניות נשענים על הפריטים שנרכשו. בשלבים מאוחרים יותר נבחר גם גופי תאורה, ריהוט ואביזרים שונים.
  • הכנת תכניות עבודה – הכנת סט תכניות עבודה מפורטות רלוונטיות לעבודות השיפוץ, כגון: תכנית כללית ומידות (בינוי), הריסה, בניה, אינסטלציה, חשמל ותאורה, הנמכות תקרה, פרישות חדרים רטובים, פרישת ריצוף, תכניות נגרות ועוד. התכניות נשענות כמובן על ההעדפות של הלקוחות ועל כל הבחירות וההתאמות שעשינו יחד בחנויות.
  • ביצוע השיפוץ – לאחר הכנת התכניות וכתב הכמויות, הזמנת החומרים הדרושים, בחירת הקבלן ובעלי המקצוע, ולבסוף גם פינוי הדירה,  יתבצעו עבודות השיפוץ בפועל. בסיום התהליך תקבלו בית מעוצב ופונקציונלי שמספק מענה לדרישות והצרכים שלכם, כמו גם לסגנון המועדף עליכם. והכל, תוך הקפדה על לוחות זמנים, תקציב והשגת המטרות שהגדרנו יחד בתחילת הדרך.

האם פרויקטים בתחום העיצוב כוללים שירותי פיקוח?

מתוקף תפקידי כמעצבת פנים ומתכננת אגיע לאתר העבודה כדי להבטיח שהדברים אכן מבוצעים בהתאם לתוכניות, אלווה אתכם ברכישת הפריטים הדרושים בחנויות ולמול בעלי המקצוע והספקים.

הגורם שמנהל את הפרויקט בפועל הוא מפקח הבניה או בעלי הבית בעצמם, בהתאם לבחירתם. אנשי המקצוע בשטח מנוהלים על ידי הקבלן ו/או על ידי מנהל העבודה.

מה שחשוב הוא שבסוף הפרויקט תקבלו את ביתכם החדש – בית העונה על הדרישות, הצרכים, טעמכם וסגנון החיים שלכם.

האם ניתן לשפץ בתים קטנים בתקציב נמוך?

תקציב השיפוץ נגזר מהיקף הפרויקט, אם זה שיפוץ מלא או חלקי, ממצב תשתיות הבית, איכות חומרי הגלם, הריהוט והאבזור ותעריפי העבודה של אנשי המקצוע. יחד עם זאת גם כאשר התשתיות רעועות ונדרש לחדשן ניתן לצמצם את התקציב על ידי שילוב של פריטים קיימים יחד עם חדשים, בחירות נכונות של פריטים בחנויות ועם שילוב של עבודה עצמית. אשמח לתכנן עבורכם את ביתכם החדש גם בתקציב מצומצם ולתת לכם רעיונות לשדרוגים בעלויות מינימליות (ראו מדריך "שדרוגים גדולים במחירים קטנים" בדף המוצרים).

לקבלת פרטים נוספים על תהליך עיצוב בתים קטנים צרו קשר

פוסטים נוספים

מעוניינים שאיילת תעצב גם לכם?

דילוג לתוכן