שימוש בצבעים בעיצוב פנים
עיצוב בצבע

איילת שטיין

איילת שטיין

המעצבת איילת שטיין בעלת סטודיו In-Design, מנוסה בעשרות פרויקטים של תכנון, שיפוץ ושדרוג דירות, בתים ומשרדים, מתן ייעוצים והדרכות

צבע הוא אלמנט ויזואלי מרכזי בעולמנו ויש לו השפעה גדולה מאוד על חיינו. לא מפתיע אם כך, שאחד האלמנטים המרכזיים בעיצוב הוא בחירת סקאלת הצבעים, גיוונם והמינונים של כל אחד מהם בחלל. סקאלת הצבעים בעיצוב פנים מושפעת גם מהחומרים, הטקסטורות והתאורה הטבעית והמלאכותית.

מהו צבע?

צבע הוא תופעה פיסיקלית ופסיכולוגית מורכבת, בה משתתפים שלושה גורמים: מקור האור, העצם הנצפה והעין האנושית. צבע הוא למעשה הפירוש הניתן על ידי המוח לאור באורך גל מוגדר הנקלט על ידי העין. כך למשל, צבע אדום הוא פירוש של המוח לאור בתחום האדום של הספקטרום הנראה. למעשה, הצבע אינו תופעה אובייקטיבית, אלא תופעה התלויה בתפיסה האנושית והיא יכולה להשתנות מאדם לאדם.

חשיבותם של הצבעים

שימוש בצבעים בעיצוב פנים – מושגים רבים נקשרים לצבעים: גלגל הצבעים, צבעי יסוד (כחול, אדום וצהוב), צבעים משלימים או מנוגדים, שחור ולבן, צבעי הקשת, הרמוניות, בהירות, רוויה, צבעים חמים וקרים, צבעי חורף וצבעי קיץ. ישנם צבעים המקושרים לחומרים כמו חול, עץ ומתכת, ישנם צבעי אזהרה, צבעי הסוואה ועוד.

לצבעים חשיבות רבה גם בעולם החי והצומח ויש להם השפעה קריטית על הישרדותם של מינים בטבע. בתרבות האנושית נקשרות לצבעים משמעויות ואמונות שונות הנפרשות לאורך ההסטוריה והתרבות האנושית, המגוונת כלשעצמה. לצבעים השפעה פסיכולוגית על התפיסה והרגש האנושיים וביכולתם לעורר זיכרונות, ליצור אווירה, תחושות, השראה, מצבי רוח ועוד.

עיצוב בצבע

עיצוב בצבע – מראשית ימי האנושות ידע האדם להפיק ולגוון צבעים משימוש בחומרים שנמצאו בטבע כגון עלי כותרת של פרחים, סלעים, אדמה וחומרים מן החי. עדות לכך קיימת בציורי קיר צבעוניים שנמצאו במערות האדם הקדמון במקומות שונים בעולם. ציירים מכל הזמנים למדו כחלק מהתמחותם המקצועית להכין צבעים במה ידיהם בשיטות שהועברו  מדור לדור.

אלמנט של עיצוב בצבע נקשר בימינו לכל תחומי התעשייה והעיצוב. אומנות, איפור, הלבשה, פרסום, ענפי תעשייה שונים ואף תעשיית המזון. אנו עדים לכך שהצבע הוא בעל משמעות רבה כל כך בתרבות האנושית וכי הוא נושא לאופנות ולטרנדים מתחלפים.

מאחר שהניראות של הצבע תלויה באובייקט, בתאורה ובתפיסה האנושית, הרי שלכל אחד מהגורמים הללו ישנה השפעה על התוצאה הסופית. כמעצבים, יש לנו את היכולת להשפיע על שניים מהגורמים הללו, על האובייקט עצמו מבחינת צבע, חומר, טקסטורה ומבנה, ועל התאורה.

בחירת הגוונים הנכונים

כדי להשיב על שאלה זו עלינו לשאול את עצמנו מספר שאלות נוספות: בראש ובראשונה, מהו הקונספט של החלל, מהו המסר העיצובי, מיהו קהל היעד, האם בחלל הנתון קיימות מגבלות כדוגמת גודל, גובה, צפיפות וצורה. עוד נשאל מה אנחנו אוהבים, כלומר, אילו צבעים וגוונים יעניקו לנו את התחושה הרצויה בחלל וכן אילו צבעים ישרתו את ייעודו של החלל ושימושיו.

חשוב לדעת

לצבעים יכולות השפעה עצומות, עד כדי כך שגיוונם אף בצורה מינורית יכול להשפיע על האווירה והתחושה המתקבלים בחלל. הסברה הרווחת היא, שצבעים כהים "מקטינים" ומצמצמים את המרחב, לכן לא מומלץ להשתמש בהם בחללים קטנים וצפופים, או בכאלה שמעוניינים לייצר בהם תחושת גודל ומרחב. בהתאם לכך, כן מומלץ להשתמש בצבעים כהים או רוויים בחדרים גדולים בהם מעוניינים להשרות תחושה אינטימית. צבעים בהירים יוצרים תחושת מרחב ולכן כדאי להשתמש בהם בחללים קטנים או כאלה שנרצה לייצר בהם תחושת מרחב או "הגדלה".

גישה שונה בתכלית גורסת, כי לצבעים הכהים יכולה להיות השפעה הפוכה לגמרי, בכך שהם יכולים לטשטש את גבולות המרחב ולא להקטינו. בהתאם לכך, צבעים כהים עשויים ליצור בחללים אשליית גודל ואינסופיות והם יכולים לתרום ל"הגדלת" חללים קטנים. שתי הגישות המנוגדות הללו מעידות על כך, שכנראה לכהות או לבהירות של הצבע אין השפעה מכרעת, אלא רק בשילוב של גוונים ספציפיים ובהתאמה לחלל הנתון על מרכיביו השונים.

אין ספק, שצבעים רוויים מושכים את העין ויוצרים גירויים, בעוד גוונים פסטליים רכים תורמים לשלווה ולרוגע. בהתאם לכך, לא כדאי להשתמש במינונים גבוהים של צבעים "צעקניים" בחללים המיועדים למנוחה, לרגיעה ולשינה. מאידך, צבעים אלה כן יכולים להתאים לחללים המיועדים לייצר תחושת "רעש" ולעודד גירויים וערנות. יחד עם זאת, תפיסת הצבע היא אינדיבידואלית ויכולה להשפיע בצורה שונה על כל אחד ואחד, לכן בבחירת הצבעים לחדריכם, חשוב להיות קשובים להוויה האישית שלכם. לרוב, הטעם האישי יכול לשקף מהן הגוונים המשרים עליכם השפעות חיוביות.

עיצוב מונוכרומטי בצבע אחד או במדרג שלו, שונה משימוש בשניים או שלושה צבעים שונים, משלימים או מנוגדים. חשוב לבדוק כיצד משתלבים יחד הצבעים או הגוונים בסקאלה שנבחר וכיצד תורם השילוב להגשמת ייעודו של החלל.

שילוב בין צבעים

בקביעת סקאלת הצבעים לפרויקט מומלץ לבחור בשלושה עד חמישה גוונים. סקאלת צבעים המונה יותר מחמישה צבעים אינה נתפסת בעין האנושית והאפקט שיתקבל יהיה כאוטי. השילוב של מינוני הצבעים יכול לנוע מדרגה של שוויון ועד לחלוקה שבה יהיה לצבע אחד או יותר דומיננטיות בחלל. לדוגמא, בסקאלה בת 3 צבעים ניתן לבחור גוון או צבע ראשי שיהווה רקע וימלא לפחות כמחצית מהחלל. לאחריו נבחר צבע או גוון משני, לרוב כהה או רווי יותר, במינון נמוך יותר מהראשון, שימלא כשליש מהחלל, ולבסוף נבחר גוון שלישי שהוא הכהה ו/או הרווי ביותר, שימלא כשישית ומטה מהחלל. הצבע הראשון מקנה רקע ובסיס, השני מעניק טון והשלישי יוצר את נקודות הפוקוס והעניין בחלל.

סיכום

בחירת הצבעים והשילובים ביניהם משמעותית וחשובה. שילובים שונים יכולים ליצור השלמה או ניגודיות, אסתטיקה נעימה או אפקט צורם, תחושת מחנק או רווחה, הגדלה או הקטנה, רוגע או סערה וכן הלאה. בעת בחירת סקאלת הצבעים חשוב לקחת בחשבון את מכלול הגורמים שהוזכרו, כך שהחלל שיתקבל יכיל את האווירה הרצויה לכם.

שרותי תכנון ועיצוב פנים לבתים ומשרדים

מעוניינים לעצב את הבית או המשרד? השאירו פרטים ונתאם שיחה או פגישת ייעוץ ראשוני אצלי בסטודיו או אצלכם בסלון.

איילת שטיין - מעצבת פנים
איילת שטיין עיצוב פנים
דילוג לתוכן