עיצוב הבית הנגשה לנכים
נגישות לעסקים

איילת שטיין

איילת שטיין

המעצבת איילת שטיין בעלת סטודיו In-Design, מנוסה בעשרות פרויקטים של תכנון, שיפוץ ושדרוג דירות, בתים ומשרדים, מתן ייעוצים והדרכות

עיצוב הבית הנגשה לנכים, נגישות לעסקים – עיצוב פנים הוא בראש ובראשונה עיצוב לאנשים. עיצוב פנים לנגישות חייב להעשות בתבונה וברגישות. בתכנון לבעלי מוגבלויות ולאנשים בגילאי הביניים המתכננים את ביתם לקראת שנות הזהב, חשוב לדייק בכל הפרמטרים התכנוניים ולהתאימם לתקנים, אך בעיקר חשוב להתאים אותם לצרכיו האישיים של הדייר.

תכניות העבודה צריכות להתבסס על הכרת תקני הנגישות, הכרות מעמיקה עם הדיירים, ובעת הצורך, שיתוף פעולה עם אנשי המקצוע המסייעים להם. לבסוף, יתקבל בית המאפשר רמת תפקוד מקסימלית ונוחות מרבית לדייר בעל המוגבלות ולבני משפחתו המתגוררים עימו.

יש הבדל מהותי בין תכנון לנגישות במקומות ציבוריים, בהם התכנון צריך להתאים באופן כללי למרבית בעלי המוגבלויות, ובין תכנון מקום המגורים הפרטי של האדם, שאמור להקנות רמת תפקוד מקסימלית ונוחות לדייריו.

בית המגורים

בבית המגורים הפרטי ניתן להתאים את העיצוב לצרכי הדיירים בדיוק רב ובנוסף, לא להתפשר על האיכות והמראה העיצובי על פי הטעם האישי.

לכל אדם שנאלץ לתפקד עם מוגבלות פיסית ישנם צרכים ייחודיים משלו ורמה שונה של קשיים. נכות, אם כן, היא מושג רחב ויש לפרוט אותו למערכת מדויקת של צרכים שיש לתת להם מענה מתאים. בהתאם לכך, האתגר בניוד עם כסא גלגלים שונה מהליכה עם קביים, הליכון או מקל, אך לעתים יש לתת מענה לכל האפשרויות, בעיקר כשמתכננים עם המבט לשנים הבאות. בעלי מוגבלות מתמודדים עם קשיים שונים ומגוונים, כגון הגבלה בהפעלת הגפיים, כבדות ראייה ושמיעה, שיתוק בצד זה או אחר בגופם וכן נבדלים זה מזה, כמו כל האנשים, גם בממדיהם הפיסיים.

נגישות לעסקים ומקומות ציבוריים

נגישות לעסקים ומקומות ציבוריים חייבים לעמוד בתקני נגישות על פי חוק, הכוללים, בין היתר, פתחי כניסה רחבים למעבר כסאות גלגלים, דלתות אוטומטיות, מעברים נוחים, אמצעי עזר לכבדי ראייה, שילוט והכוונה, שיפועים תקניים וכן מעליות או מעלונים לצורך מעבר בין מפלסים.

חדרי השרותים יכילו תא ייעודי תקני לבעלי מוגבלויות, בעל מפתח רחב, גודל מתאים, מאחזי יד, אסלה גבוהה בעלת תוספת מושב מתרומם וכן כיור רחצה נגיש בישיבה. התא ימוקם במיקום הקרוב ביותר לכניסה לאזור השרותים.

חדר הרחצה והשרותים

חדר הרחצה והשרותים כולל את האלמנטים הבאים: מפתח, מרחב, אסלה, כיור ומקלחון. בתכנון החדר חשוב להתאים את המיקום והיחס בין האלמנטים כדי לאפשר נוחות ועצמאות מירביים.

הכניסה לחדר תהיה רחבה ונוחה וכנף הדלת תפתח החוצה ולא פנימה, זאת כדי למנוע מצב שבו לא תתאפשר פתיחת הדלת במקרה של נפילה. גם דלת הזזה יכולה להוות פתרון נוח, בתנאי שלא יהיו מכשולים לפתיחתה. מבחינת ארגון החלל, חשוב שהאסלה תהיה קרובה הן למקלחון לצורך מעבר נוח מאחד לשני והן לכיור הרחצה. כמו כן יש לאפשר סיבוב מלא של כסא הגלגלים הרגיל או כסא הרחצה הנייד בחלל החדר.

כיור הרחצה צריך להתאים בגובהו למשתמש וללא ארון תחתון במקרה של תפעול בישיבה. הברז צריך להיות נגיש והחפצים השונים יאוחסנו במיקום נוח.

האסלה תהיה בגובה מתאים בהתאם לאופן השימוש, אם זה עצמאית, אם זה באמצעות כסא נוחיות מיוחד או באופן אחר. בצד הקיר יותקן מאחז קבוע ומהצד הפתוח יותקן מאחז L מתקפל.

המקלחון חייב להתאים לרחצה גם בליווי מטפל, אם זה כיום או בעתיד. במקלחון חשוב למקם מושב מיוחד, רצוי נייד או מתקפל (במידה שלא נעשה שימוש בכסא גלגלים לרחצה) ומאחזים המותקנים לקיר בחוזקה. ניתן להתקין ראש גשם ללא צורך באחיזה וגם מזלף ידני לנוחות מירבית. המקלחון יהיה בגובה אחיד עם רצפת החדר ויהיו בו שיפועים מיוחדים לניקוז.

בתכנון חדר הרחצה לאוכלוסייה המבוגרת, גם אם כעת אין קושי בניידות, חשוב לתת את הדעת לאלמנטים שצוינו, על מנת שניתן יהיה להתקינם בעת הצורך בעתיד. לפיכך, חשוב לתכנן מפתח רחב, מקלחון גדול וחיזוקים בקירות במיקומים בהם יותקנו המאחזים.

 

מטבח

במטבח נגיש יש לתכנן משטח עבודה נוח ומותאם, לרוב מעט נמוך יותר מהנהוג. במקרה של ניוד בכסא, יש לאפשר גישה למיקומים אסטרטגיים במטבח, כמו הכיור, ללא ארונות תחתונים. האחסון יהיה נגיש לדייר בהושטת יד, יש למקם ידיות ומאחזים במקומות הנדרשים, לתת את הדעת למיקום כלי המטבח והמכשירים החשמליים, ולתכנן שקעים ומתגים נוחים. כל אלה צריכים להתאים לאדם המשתמש במקום ולאפשר לו, כמובן, עצמאות מירבית.

שטיחים? לא כאן!

עם כל היופי והחמימות ששטיח יכול להקנות לבית, אין לו מקום  בביתו של אדם המתקשה בניידות. השטיח מהווה מכשול לגלגלי הכסא, לקביים, למקל ולהליכון, ויכול לגרום לנפילות מיותרות ומסוכנות. כמו כן, חשוב שהרצפה לא תהיה חלקה מידי ותיתן תמיכה טובה להיאחזות בה, בדיוק כמו כביש לצמיג של הרכב.

החדרים

הפתחים צריכים להיות רחבים דיים למעבר כסא גלגלים, כך שהמפתח יהיה ברוחב של 90 ס"מ לפחות והפנוּת לא תהיה חדה מידי. סידור הרהיטים בחדר צריך לאפשר סיבוב של 360 מעלות עם כסא הגלגלים ותמרון נוח ממקום למקום. מיקום המיטה, התאורה והשליטה על האביזרים בחדר צריכים להיות נוחים ונגישים, כשהמתגים יהיו כפולים וניתן יהיה לשלוט בהם גם מהכניסה וגם ממקום הישיבה ו/או השכיבה של האדם.

ריהוט ואביזרים

כורסא או ספה נוחה במיקום טוב, תאורה, שולחן עבודה, שולחן אוכל, מיקום נכון של הריהוט בחלל, מסך המחשב והטלוויזיה, כל אלה ועוד צריכים להתאים ספציפית לצרכים, לרצונות ולטעמים, כמו בכל עיצוב פנים של בית מגורים. כיום ניתן לצייד את הבית והחדרים במערכת תקשורת, באינטרקום ובמסכים. מערכת בית חכם יכולה לאפשר שליטה מרחוק ולהקל משמעותית על התפקוד בבית.

החיים בבית יכולים להיות נעימים וקלים יותר לכל אחד, כל שכן לבעלי מוגבלויות. תכנון נכון יכול לסייע להשגת בית נגיש ונעים, כשחלוקה נכונה של התקציב תיתן מענה לכל הצרכים הדרושים. לבסוף, אין סתירה בין צרכי הנגישות ובין עיצוב ואסתטיקה. שני הנושאים יכולים להיות משולבים יחד וליצור בית מתוכנן ומעוצב ברמה הגבוהה ביותר.

שרותי תכנון ועיצוב פנים לבתים ומשרדים

מעוניינים לעצב את הבית או המשרד? השאירו פרטים ונתאם שיחה או פגישת ייעוץ ראשוני אצלי בסטודיו או אצלכם בסלון.

איילת שטיין - מעצבת פנים
איילת שטיין עיצוב פנים
דילוג לתוכן