תהליך העבודה בפרויקט עיצוב פנים

איילת שטיין

איילת שטיין

המעצבת איילת שטיין בעלת סטודיו In-Design, מנוסה בעשרות פרויקטים של תכנון, שיפוץ ושדרוג דירות, בתים ומשרדים, מתן ייעוצים והדרכות

ממה מתחילים?

תהליך העבודה בפרויקט עיצוב פנים – כל פרויקט מתחיל כתוצאה מצורך כלשהו והצורך הוא הרי אבי ההמצאה. מגיע היום שבו הבית או המשרד, לא עונה יותר על הצרכים ולא מספק לנו את הנוחות והנועם הדרושים לתפקוד היומיומי בו. המקום קטן מידי וצפוף, או לחילופין גדול מידי לקן המתרוקן. אין מספיק מקומות אחסון, המטבח לא פונקציונאלי, אין מקום לאירוח, אין מספיק אור, הילדים גדלו, המשפחה התרחבה, השירותים קטנים והאמבטיה קטסטרופה. שתי אפשרויות עומדות על הפרק: או שמחפשים משרד אחר או דירה חדשה ומעצבים אותם בהתאם לצרכים, לרצונות ולטעמים, או שמכריזים על מהפך במקום הנוכחי.

בשני המקרים, עומדים בפנינו אתגרים לא פשוטים והוצאות כספיות לא מבוטלות. כדאי לזכור שבמקרים רבים הוצאות המהפך תורמות פי כמה לעליית ערך הנכס ובכלל לאפשרות למכור אותו, כך ששיפוץ יכול להיות גם השקעה מצוינת לעתיד.

ואיך ממשיכים?

ההחלטה נפלה לכאן ולכאן ועכשיו צריך להתחיל לתכנן את דרך הפעולה. בשלב הראשון עורכים ישיבה משפחתית או עסקית או בכל פורום רלוונטי אחר. מעלים על פני השטח ועל הכתב את כל הנושאים הדורשים שיפור (לזכור שזה לא טיפול משפחתי, אך בהחלט יכול לסייע) כגון: גודל ומיקום של הפונקציות בבית, זה מרעיש לזה וזה תופס בבוקר את חדר הרחצה היחיד, המטבח לא פונקציונאלי ואין בו אפילו מקום למדיח, הארונות קטנים ולא נוחים, המרפסת, למשל, מיותרת, בעוד הסלון צר מלהכיל. הספה לא ממוקמת נכון ובכלל לא נוחה והריפוד פגש את החול מהגן של הבן שכבר לומד במכללה. בקיצור, להכין רשימה מפורטת ומלאה.

בשלב השני בודקים את התקציב. לכל שלב ומרכיב במהפך ישנן עלויות שונות ויש לקחת זאת בחשבון. כדאי גם להשאיר בצד רזרבות להוצאות בלתי צפויות תוך כדי העבודה. מדובר בפרויקט לכל דבר הדורש תכנון מדוקדק, חלוקת תפקידים, לוח זמנים והקצאת משאבים. ועכשיו, במידה שהתקציב מאפשר, אפשר לירות את יריית הפתיחה.

הפרויקט כולל מספר שלבים וכולם חשובים, להלן הרשימה: הכנת פרוגרמה, סקיצות, הדמיות, תכניות עבודה מפורטות, הזמנת חומרים ואביזרים, בחירת קבלן מבצע, ביצוע ופיקוח ולסיום- הלבשה סופית.

שלב הפרוגרמה

השלב ההתחלתי והרעיוני של כל הפרויקט, שאפשר לתארו כשלב החלומות האופטימי. הפרוגרמה היא רשימה מפורטת של הדרישות שהפרויקט אמור לתת להן מענה. איך מכינים פרוגרמה? חושבים.

כל מה אנחנו צריכים מהחלל הפנימי שלנו, מהם התפקודים שלו, מה אנחנו מבצעים בו בכל שעת היממה ומה יהפוך אותו לנוח ונעים וימקסם את ניצול השטח והשימוש בו? (ראו מאמר: "עיצוב פנים וסגנון החיים").

כל הדברים הראויים לציון: יש לנו (או אנחנו רוצים) מקרר גדול במיוחד, יש לנו אוסף נעליים רציני שיש למצוא לו מקום אחסון או אוסף מקטרות שאנחנו רוצים להציג. אנחנו אוהבים לארח המון אנשים, אבל רוצים שביומיום השולחן לא יתפוס את כל השטח. אנחנו רוצים שלושה חדרי רחצה וסאונה אחת, ואם אפשר, עוד חדר עבודה ומטבח קטן נוסף רק לבישולים. כל זה רק לצורך ההדגמה.

אווירה: מה אנחנו אוהבים? מה הסגנון הייחודי שלנו? סגנון קלאסי או מודרני? חדש שייראה ישן? ישן שייראה חדש? אילו צבעים? עיצוב מקסימלי או מינימלי? או שאנחנו מבולבלים לגמרי?

כל זאת ועוד אנו מעלים בפני מעצב/ת הפנים האמור/ה על התכנון, דהיינו "המתכנן", כך שבסופו של דבר, או בתחילתו בעצם, אנו מקבלים רשימת דרישות מפורטת עליה אמור הפרויקט לענות, כלומר- פרוגרמה.

שלב הסקיצות

בשלב זה עומל המתכנן על חלופות אפשריות לתכנון ומציג אותן ללקוחות האופטימיים עד לשביעות רצונם המלאה. כאן כבר עולים על פני השטח פשרות ואילוצים בלתי נמנעים: גודלו הנתון של החלל, תכנית הדירה המקורית, פתחים קיימים וכד', כך שהתכנון הראשוני הוא כאב ראש לא קטן הדורש חשיבה ויצירתיות. מזל ששכרנו מעצבת פנים.

הדמיות

התכנון הרעיוני מאחורינו והגיע הזמן לקבל הצצה "אמיתית" על בית החלומות שלנו, או המשרד או המסעדה או הצימר. לטייל בתוכו בתלת ממד, להיכנס לכל החדרים ואפילו לבשל במטבח, גם אם זה מול מסך המחשב בלבד. זו ההזדמנות היחידה לראות בעיניים ולא רק לדמיין, איך זה באמת ייראה עוד לפני שהבלגן האמיתי התחיל. מסיבה זו לא הייתי ממליצה לוותר על ההדמיה, שהמתכנן ישמח להכין עבורכם. בשלב זה עריכת שינויים בתכנית עדיין לא כרוכה בפירוקים ואבק.

תכניות עבודה מפורטות

שלב טכני ותכנוני בו נרקמים שרטוטים ותכניות עבודה מדויקות. הסט שיוכן לכם כולל תכנית עבודה כללית, תכנית ריהוט והעמדה, תכנית הריסה עבור כל האלמנטים שיש לפנות, כמו קירות, מחיצות, המטבח הישן וחדרי הרחצה, תכנית בנייה של כל התוספות, תכנית חשמל ותאורה, מיזוג אוויר, תכנית תקרה, פריטי גבס ונגרות, וכן תכניות נוספות בהתאם לצורך. במילים אחרות: מפות העבודה וספר הספרים של קבלן הביצועים.

הזמנת חומרים ואביזרים

על מנת שהעבודה תתבצע בצורה חלקה, ללא עיכובים ובמינימום זמן, חשוב לדאוג מראש להזמנת כל החומרים הדרושים לעבודה ובכמויות הנכונות: אריחים לריצוף, אריחים לחיפוי, אסלות, כיורים, אמבטיות, ברזים, שקעים, חלונות, ארונות מטבח, פרזול ועוד. חומרים אלה המכונים "חומרים לבנים" הם באחריותכם, בעוד חומרי הבניה המכונים "חומרים שחורים" וכוללים לדוגמא לוחות גבס, טייח, רובה, חומרי איטם ועוד, הם באחריות הקבלנים. גם הזמנת פרטי הריהוט והעיצוב צריכה להיות מתוזמנת כך שהם יסופקו לא לפני שפרויקט הבניה הסתיים וגם לא זמן רב מידי לאחר מכן.

בחירת קבלן מבצע

בשלב זה אנו מכריעים למעשה את גורלו של הפרויקט. חשוב למצוא איש מקצוע טוב שעבודתו איכותית ולא פחות מזה, שיהיה הגון ואמין. במקרים של שיפוץ כללי המערב שינויים הנדסיים, חשוב להעסיק קבלן רשום. כדי לקבל הצעות מחיר מהקבלן חשוב להכין דרישת עבודה מפורטת הנקראת בשפה מקצועית "כתב כמויות". המסמך נכתב על ידי המתכנן ומכיל את כל הפעולות שעל הקבלן לבצע בפרויקט החל מהריסה ופינוי ועד בניה וגמר. המסמך מפרט, לדוגמא, נקודות חשמל ותאורה, נקודות אינסטלציה, ביצוע ריצופים וחיפויים, וכל זאת לפי מידות וכמויות. לא מומלץ לקבל הצעת מחיר כללית, שלרוב אינה מחייבת, אלא להסכים מראש על כל פרטי העבודה ועלותם, כדי שלא יהיו אי הבנות ודרישות תשלום נוספות שישפיעו משמעותית על התכנון התקציבי.

פיקוח על העבודה

האזור המיועד פונה וכלי העבודה והחומרים ממלאים את המקום. טרם הנפת הפטיש הראשונה יש לוודא שהקבלן ועובדיו פועלים לפי תקני הבטיחות ושדרישות העבודה מובנות היטב. אם שכרתם קבלן גג, הוא ינהל את העבודה באתר ויתזמן את עבודתם של קבלני המשנה מטעמו. ה"פיקוח העליון" על העבודות נעשה על ידי המתכנן, המבקר באתר מעת לעת ונותן לקבלן את ההנחיות הדרושות בהתאם לתכנון ומענה לשאלות ובעיות שצצות במהלך העבודה. פיקוח צמוד, אם יש צורך,  נעשה על ידי מפקח בניה, האחראי על תהליך העבודה ועל שמירה על הבטיחות והתקנים.

הלבשה סופית

העבודות הסתיימו והאתר נקי מחומרי בנייה. הצבע הטרי התייבש על הקירות והגיע הזמן להכניס את הריהוט ואביזרי העיצוב השונים, התמונות, הטקסטיל, גופי התאורה והכסאות. אין ספק שזהו רגע השיא מבחינתו של המתכנן, גם של הבעלים, ברור. אין כמו רגע כניסתה של הספה החדשה דרך מפתן הדלת אל מקומה המיועד, למול הקיר המחופה ולצד שולחן הקפה הנבחר. השטיח החדש נפרס, הוילון הונף וכל שנותר הוא להנות מניחוחות האפייה העולים מהתנור שבמטבח החדש.

תתחדשו,

איילת שטיין, מעצבת פנים

דילוג לתוכן